Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

onsdag 27 februari 2013

Semlor

Ja jag säger som förr.
Jag tycker verkligen inte om semlor. Har aldrig gjort och det verkar gå trögt även för framtiden.
Men hur som helst.
De går att göra "lika äckliga" som vanliga, fast utan vetemjöl och socker ;)
Jag tror att ursprungligt recept kommer från Mariannes LCHF, men med olika modifikationer. Det finns snarlika recept spridda över internet men såhär gjorde jag.

Ingredienser:
4 ägg
1 msk Bakery+
50 gram smält smör
1 dl grädde
1 dl kokosnötsmjöl (av god kvalitet)
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma

Mandelmassan:
Här höftade jag en nypa Bakery+ och lite mandelmjöl och en skvätt grädde som jag blandade ihop till en gegga.

Gör så här: 
Vispa ägg och sötning pösigt. Tillsätt grädde och smöret och vispa samman. Blanda ihop alla de torra ingredienserna och tillsätt i smeten.
Låt stå en stund, ungefär 5-10 minuter för att svälla.
Forma till lagom stora bullar. Jag fick ungefär 7 små eller 4 större.
Grädda i 175 grader i ca 20-25 minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar