Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

onsdag 27 februari 2013

Pepparkakor

Det finns en uppsjö olika recept på nätet på pepparkakor, egentligen bara att välja och vraka.

Jag valde att följa det som dyker upp oftast då man googlar, men använder numera Bakery+ som sötning. 
Jag är pepparkaksnjutare och älskar smaken av alla goda julkryddor, men tyvärr tycker jag att många av dessa recept inte ger "full" papparkakssmak, så det här kommer att experimenteras tills att det finns en nöjd Sondell här hemma. Många jular kanske går åt ;) 

Det är bra om man gör degen dagen innan man ska baka kakorna. 

Ingredienser: 
2dl mandelmjöl
100 gram smör
2 msk bakery+
2krm mald kryddnejlika
2 krm mald kardemumma
2 krm mald kanel
1 msk fiberhusk
0,75 dl kokosnötsmjöl
2 äggvitor

Gör så här: 
Smält smör och sötning och kryddor i en kastrull. 
Bakat ett kaninhål :) 
Rör i mandelmjölet och husken och låt detta stå och svälla en stund. 
Vispa äggvitorna hårt och vänd ner det i kaksmeten. Jag tänker inte skriva att man ska göra det försiktigt, för det vet jag inte hur man gör!

Tillsätt kokosnötsmjölet och blanda ihop till en fast och fin deg. 
Rulla den till en pepparkaksdegsrulle och linda in i gladpack och förvara i kylen. 

Vid utbakningen använder jag mig av gladpack och kavlar degen mellan liksom. 
Tryck ut önskade former och grädda i 200 grader som vanliga pepparkakor. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar