Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

lördag 17 augusti 2013

Herrejösses go' pizzasallad!

Har äntligen lyckats med det som aldrig brukar bli bra.
Pizzasallad.
Egentligen hur enkelt som helst.
Men inte för mig.

Tills nu!

Jag bara grejjade lite och så blev det bra. Flera ggr om.
Så jag tror det är bäst att jag skriver ned alltihop så jag inte står där och har glömt bort det hela. Svårt att säga mängd på kryddorna, jag brukar ta lite lämpligt så det ser bra ut ;) ingen tröst kanske men man måste nog ta eftersom efter egen smak.
Kanske en tsk av varje...eller lite mer...eller lite mindre ;)

Ingredienser: 
ca 1 kg vitkål hade jag.
1 dl rapsolja
2msk vitvinsvinäger
Grovnmalen svartpeppar, lagom mkt
Italiensk salladskrydda, ca 1 tsk
salladspaprika
1,5 l kokande vatten

Gör så här:
Strimla vitkålen så fint du kan med kniv, osthyvel eller matberedare. Min kniv till matberedaren skivar för grovt till pizzasallad tycker jag, så jag använde osthyveln. Lite pilligare men väldigt bra resultat.

Lägg all vitkål i ett durkslag som du med fördel har ovanför en stor kastrull el dyl.
Slå kokande vatten över kålen så den mjuknar litet.
Ta sedan vattnet från kastrullen och häll även det över en andra gång. På så vis spar man vattnet och får två svängar över kålen.

Blanda olja, vinäger, kryddor i ett glas och häll sedan i en skål tillsammans med kålen.
Rör runt och tillsätt paprika efter smak.
Låt svalna.
Klart!
Jättesmarrigt!!!

Gör gärna hemgjord pizza också, Pizzabotten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar