Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

onsdag 27 februari 2013

Chokladtryfflar

Ibland funderar jag över varför jag ens brydde mig om att "lära mig äta" choklad. 
Det gick ju väldigt fint utan när jag tänker efter. 

Men nu är det så illa som det är. Jag älskar mörk choklad och testade i julas att göra tryfflar för första gången. 
Jag letade fram en silikonform från mitt forna Tupperwareförsäljande och satte igång. 
Nu tror jag att det var ungefär så här...(borde blogga direkt då jag gjort något, inte flera månader senare) *fniss*

Ingredienser: 
100 g mörk choklad, jag tog nog 86%
0,75 dl grädde
1 msk sötning (om man nu vill ha det) 
1-1½ msk smör

Smaksättning efter önskemål
Mina blev kardemumma och kanel i den ena laddningen och Bowmore 15 årig Whisky i den andra.

Andra förslag är 
Vaniljpulver
Cognac
Rom
Pepparkakskryddor
Glöggkrydda
Mint

Gör så här: 
Hacka chokladen i småbitar. Värm grädden, sötning och smöret i en kastrull. Ta i chokladen och rör tills det smält ihop. Tillsätt ev smaksättning. 
Nu gjorde jag inte som man brukar utan jag hade i all smet i min form och ställde den kallt över natten. Dagen därpå tog jag lös de fina tryfflarna ur formen och doppade dem i kakao. 

Om man ska rulla bollar som vanligt av smeten så brukar man ställa in smeten i kylen över natten och sedan forma bollar och rulla i kakao.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar