Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

torsdag 17 maj 2012

Chimichurri!!!

Vilken hit!
Jag hittade för ovanlighetens skull ett recept i Cooptidningen som lät gott.
Det var det.
I massor.
Skulle laga det här innan jobbet, för att ha dagen därpå.
Åt min vanliga lunch och tog bara en liten smakbit av kycklingen innan jag skulle ut genom dörren.

Det slutade med att jag satt med en ny tallrik med mat framför mig och okynnesåt!
Syrligt, starkt och oljigt med örtsmak! *nam nam*

Recepet då...ok, nu kör vi.

Ingredienser:
1 lime
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 stor röd chilifrukt
1 dl vitvinsvinäger
2 dl olivolja
1 tsk salt
1 dl finhackad färsk oregano
1 dl finhackad färsk koriander
2 dl finhackad färsk persilja

4 st kycklingfiléer

Gör så här: 
Riv det gröna av skalet på limen och pressa ur saften.
Finhacka löken, vitlöken och chili (och för bövelen passa ögonen, använd gärna engångshandskar)
Blanda ihop med limeskal, limesaft, vinäger, olja och salt.
Rör ner örterna och blanda ordentligt.

Skär kycklingfiléerna på hälften på längden så det blir 8 tunna filéer.
Lägg dem i i en bunke och häll över hälften av Chimichurrin.
låt stå och marineras i en timme.
Grilla eller stek kycklingen. Jag gjorde min i ugnen den här gången eftersom jag såklart var ute i sista sekund innan jobbet och inte hade tid att stå och passa den :)

Servera med resten av chimichurrin och en god sallad eller annat gott :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar