Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

måndag 10 september 2012

Kantarellpaj med Västerbottensost

Nu med svampar i överflöd tänkte jag ge mig på att kanske till slut få till en bra paj.
Och det lyckades över förväntan.

Här kommer en recept på krispig pajdeg och underbar fyllning som man givetvis kan variera till något annat man har hemma.

Pajdeg:
2,5 dl mandelmjöl
0,5 dl sesamfrön
1 msk husk
1msk pofiber
1 tsk salt
50g rumsvarmt smör
1 ägg

Gör så här:
Mixa ihop allt i en mixer till en deg och platta ut den i en pajform. Kyl gärna ett tag i kylen och grädda sedan i 5-10 minuter i 175 grader.

Ta ut och fyll degen med fyllningen och grädda vidare.

Kantarellfyllning: 

300 g färska kantareller
1/2 -1 gul lök i strimlor
2,5 dl grädde
3 ägg
250 riven Västerbottensost
peppar och salt

Gör så här:
Stek kantareller och lök i mycket smör.
Blanda ägg och grädde och ost.
Fyll pajskalet med svampen och tillsätt äggblandningen.

Grädda tills det stannat och blivit fint i färgen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar