Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

torsdag 15 september 2011

Träning och LCHF

Det finns inget som hindrar att man äter LCHF och tränar samtidigt.
Många menar att man inte kan vara fysiskt aktiv på hög nivå samtidigt som kroppen dräneras på sina kära kolhydrater.

Måste nog säga att det är helt fel.
Många är vi, som tränar hårt och lagom och lite och mycket. Utsätter oss för vanliga ända till extrema påfrestningar, helt utan att kolhydratladda.

Min egen erfarenhet är att man orkar längre. Man blir inte lika slut och trött och återhämtar sig läskigt fort! Har testat både löpning, cykling och styrketräning och lider inget alls av kolhydratsaknad.

Ett tips kan ju vara att helt låta bli att träna och pressa sig under övergångstiden eftersom man normalt sett blir väldigt trött och hängig och orkeslös. Försöker man då samtidigt komma igång med träningen är det kanske lätt hänt att man tappar gnistan för hela projektet.

Låt kroppen vänja sig ordentligt, sätt sedan igång med träningen för att må bra, inte för att tappa vikten.
Tänk på att kosten gör vikten, träningen håller dig i god form och ger bra flås.

Björn Ferry är en av många idrottare som på senare tid insett vinsten av att äta rätt. Hans bok, Ferry food, kan man hitta lite överallt och har blivit en storsäljare.

Många fler böcker finns i ämnet träning. En av dem är Nilssons bok Istället för doping.


                          
Läs mer: 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar