Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

fredag 16 september 2011

Chokladkaka eller tårta

Ingredienser:
100 g finhackad sötmandel (eller mer om man tycker om)
200 g smält mörk choklad (helst 75% eller mer)
200 g smör
1 dl sukrin
3-4 msk kakao
5 ägg
1 msk rom eller några droppar pepparmyntsolja

Gör så här:
Smält smöret och smält ner chokladen i det. Tillsätt sukrin och sikta ner kakao under omrörning. Tillsätt mandeln och ett ägg i taget och vispa under tiden. Tillsätt till sist smaksättning om så önskas.
Häll smeten i en smord form med löstagbar kant.
Grädda i 150 grader i 15 minuter om man vill ha den lös och kladdig, eller 25 minuter för mer kakig variant eller tårtbotten.

Servera med vispad grädde och lite bär.

Tips! Kakan är godast dagen efter då den satt ihop sig och man kan värma den lite lite i micro.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar