Sidor

Om mig

Mitt foto
Jag är en glad och social trebarnsmor som värderar hälsan högt. En god hälsa lägger grunden för så mycket annat gott i livet. Är nog lite fritänkande och omvärderande och tycker inte att allt ska vara som det alltid varit bara för att det är något man är van! Går ofta på min egen magkänsla och att testa nya saker är inte alltid av ondo. Visar det sig inte vara bra så har man iaf lärt sig något.

Jag letar

fredag 16 september 2011

Chokladcheesecake

Tillverkas gärna dagen innan

Ingredienser:
150g finhackade nötter
50 g smör

4 ägg
3 dl grädde
200 g philadelphiaost
300 g mörk choklad (70-85%)
1 msk vaniljpulver
Socker, stevia eller sockerersättning motsvarande 3-5 msk för den som vill.

Gör så här:
Lägg bakplåtspapper i den form som skall användas. Grädda botten i ugn i 225 grader. Smält chokladen.
Dela gulor från vitor och vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden styv i en skål. Vispa till sist gulorna med osten, vanilj och ev sötning i en tredje skål. Blanda försiktigt den något svalnade chokladen med hälften av grädden. Rör försiktigt med slickepott till det blandar sig helt. Vänd ner resterande grädde, därefter ägg- och ostblandningen och till sist de hårt vispade vitorna. Häll chokladsmeten ovanpå nötbotten och ställ i kylen över natten. För mer glasskaraktär, frys den. Tina svalt i några timmar.
Garnera gärna med riven choklad och servera med lite bär. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar